21. července 2014

Rozhovor s HH Bhakti Nitjánandou Svámím

HH Bhakti Nitjánanda Svámí
Farma Krišnův dvůr, sobota 19.7.2014.

Poprvé do Čech zavítal vzácný host, HH Bhakti Nitjánanda Svámí, který nás posvětil svojí společností a strávil s námi několik dní na farmě Krišnův dvůr. Během svého pobytu přednášel z Čaitanja Bhágavaty a vyprávěl nám příběh o vysvobození Džagáje a Madháje. V jeho podání bylo vyprávění velice sladké, s mnoha zajímavými detaily, a všichni jsme se takto po několik dní utápěli v nektaru transcendentálních zábav Gaurángy Maháprabhua. Využil jsem příležitosti a požádal jsem Maharádže o krátký rozhovor.

Priya-kírti dás (Pkd): Jaké jsou vaše první dojmy z návštěvy farmy?

Bhakti Nitjánanda Svámí (BNS): Když jsem přijel a vystoupil z auta, měl jsem pocit, že jsem v Rišikéši na úpatí Himalájí. Rostou zde podobné stromy. Máte zde krásnou okolní přírodu, která láká vyjít si ven s džapou. Krávy, zvířata, zpěv ptáků…Zahlédl jsem, že zde máte dokonce i pávy. Je tady opravdu krásně. Až si člověk musí dávat pozor, aby nás pohled na okolní krásu přírody tak neuchvátil, že to odvede pozornost od zpívání Svatého jména :-)


   Velice oceňuji, že ženy, mátádží, chodí hezky oblečené v sárí s přikrytými vlasy, že ráno společně zpíváte džapu v chrámové místnosti a účastníte se programů. Měl jsem možnost navštívit centra a chrámy hnutí Hare Krišna v USA a na jiných místech a oddaní v tomto ohledu, zejména co se týče oblékání, dost polevili. Ženy se víc odhalují, chodí v různých krátkých sukních, muži v kalhotách…Je to známka toho, že se oddaní nakazili tou okolní atmosférou smyslového požitku materialistické společnosti. Je pěkné, že zde držíte hezký standard. Kolik vás zde žije?

Pkd: Přímo na farmě žije přibližně dvacet oddaných, ostatní rodiny bydlíme v blízkém okolí, takže když se sejdeme, tak je nás dohromady i s dětmi zhruba padesát.

BNS: To je velká komunita. To znamená velká podpora pro projekt. Když by každý z vás denně věnoval alespoň dvě hodiny službě farmě, tak je to velká pomoc.

Pkd: Včera večer při přednášce jste zmínil, že když bráhmana přijme zaměstnání a práci šůdry, tak za to dostane hříšné reakce. Mohl byste to prosím trochu více vysvětlit? Já osobně udržuji rodinu tím, že chodím do "karmí" práce, ale jelikož se nepovažuji za bráhmanu, tak nemám pocit, že bych nějak poklesl z bráhmanské úrovně :-)

BNS: Ne, ne, ne…V případě oddaných je to jinak. Oddaný může vykonávat pro Krišnu jakoukoliv práci, samozřejmě pokud to není např. zabíjení zvířat, alkohol, cigarety…a může dokonce jako grihasta chodit do zaměstnání, do karmí práce. Pokud však své vydělané peníze používá a umožňuje ostatním členům rodiny praktikovat a rozvíjet vědomí Krišny, potom je to bráno jako velká služba pro Krišnu. Rodina, rodinný život ve vědomí Krišny, výchova dětí, být ve spojení s chrámem, s oddanými, nebo grihastové mohou mít oltář s Božstvy doma. Když oddaný chodí pracovat mezi neoddané, je potřeba, aby nepřijímal jejich společnost, ale aby dával svoji společnost ostatním. V práci např. pořádají různé oslavy, večírky, kde se pije alkohol, kouří…Chtějí, aby sis s nimi také připil a zakouřil. Oddaný to však odmítá, ale zároveň je k nim přátelský. Jakou s tím máš zkušenost?

Pkd: Ano, odmítám to a snažím se nepolevit ze svých zásad a oni to vidí a vědí o mně, že jsem Hare Krišna, respektují to, jsou ke mně uctiví a již mě do těch jejich společných oslav nenutí. Někteří jsou zvídaví a ptají se mě jak se žije v Hare Krišna, vědí o naší farmě…Snažím se jim občas přinést prasádam a někteří si ode mě koupili naši kuchařku. Občas, samozřejmě, někdo z kolegů utrousí nějaký ten vtípek na moji adresu, ale je to s humorem a v přátelské náladě. Do zaměstnání již chodím šest let a za celou tu dobu jsem se nesetkal s posměchem, neúctou či opovržlivým chováním vůči mně.

BNS: Skvělé! Postupem času je můžeš pozvat, ukázat jim farmu…V přednášce se jednalo o případ, kdy bráhmana zanechá svých bráhmanských povinností, přijme zaměstnání šůdry a vydělané peníze použije jen k tomu, aby si naplnil své břicho pro svůj smyslový požitek. Je potřeba to správně pochopit.

Pkd: Děkuji za rozhovor.

BNS: Hare Krišna!

------

HH Bhakti Nitjánanda Svámí:
ISKCONský sannjásí, žák HH Džajapatáky Svámího. Organizuje a vede každoročně mezinárodní skupinu oddaných během Navadvípa-mandala parikramy v Májápuru. Káže v oblastech jižní Indie, v Bangladéši, východní Asii, Bali, Thajsku. Letos poprvé navštívil Evropu a Českou republiku. Zúčastnil se poprvé festivalu Rathajátra v Praze, který označil za druhý nejlepší festival vozů, kterého se kdy zúčastnil, hned po Rathajátře v Džagannáth Purí. Neví, kdy bude mít možnost opět zavítat do ČR, říká, že sem opět rád přijede, když Nitái-Góur dovolí. Z Čech dále pokračuje na Slovensko, do Rakouska, Německa a z Frankfurtu bude odlétat zpět do Bombaje.