11. prosince 2014

Šríla Prabhupáda - zakladatel-áčárja (text s komentáři str.38-45)

Titul „zakladatel-áčárja,“ jak jej používá Nišikánt Sanjál, je omezen na tyto čtyři významné historické osobnosti, které se jinak běžně označují jako „sampradája-áčárjové“.17 „Zakladatel-áčárja“ bylo jejich zvláštní označení. V tomto světle je pochopitelné, že Šríla Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura sám tento titul nepoužíval. V důsledku toho není snadné nalézt na stránkách časopisu Harmonist slova „zakladatel áčárja“ uvedená nenápadným, ale přesto důvěrným způsobem, aby odkazovala na prezidenta instituce Gaudíja Mathu samotného. Tento výraz je uveden v důležitém článku s názvem „Gaudíja Math“, který byl vytištěn ve třech částech počínaje říjnovým vydáním Harmonistu v roce 1930. Jeho uveřejnění tak překrylo listopadovou slavnostní inauguraci právě dokončeného palácového chrámu nazývaného „Šrí Gaudíja Math“ na Bág-bazaru v Kalkatě. Název článku se zvláště vztahuje na tuto instituci v její nově objevené záři. První instalace „Gaudíja Mathu“ tvoří hlavní příspěvek říjnového vydání a titulní strana nese fotografii velmi váženého Džagabandhu Bhakti Randžana19 , který finacoval a řídil výstavbu chrámu. Tento článekHarmonistu neuvádí autora, což byla praxe dodávající takovýmto příspěvkům známku silné redakční podpory (ne-li přímého autorství).20 Při oslavě významného kroku Misie směrem ke světovému kázání Harmonist také využívá příležitosti zevrubně vysvětlit duchovní (a do určité míry esoterickou) strukturu a funkci své rozšiřující se organizace. „Gaudíja Math“ představuje autoritativní esej o gaudíja vaišnavské eklezilogii.21


Tento článek postuluje řídící metaforu22 , kterou používají členové komunity k pochopení podoby a činnosti své instituce Gaudíja Mathu: statný strom, jehož bující větve se rozšiřují, aby pokryly svět. Tato metafora je samozřejmě odvozena z deváté kapitoly Šrí Čaitanja-čaritámrity, Ádi-líly „Strom přání oddané služby“. V ní je Maháprabhu popsán jako zahradník, který přináší na Zemi tento strom přání, bhakti-kalpa-taru, zasazuje semeno v půdě Navadvípu a pěstuje rostlinku, která roste, aby plodila ovoce Krišna premy všude a všem. Maháprabhu není jen zahradníkem, ale i stromem sámotným (krišna-premámara-taruh svajam), jakož i poživatelem a distributorem jeho ovoce.

Instituce Gaudíja Math je projevem tohoto stromu. Jeho semeno, tak jak to členové chápali, zasadil a zaléval v Nadvípu, přímo v Maháprabhuově rodišti, jeho zástupce Šríla Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura, který žil v ústraní v tomto svatém místě od roku 1905 do roku 1914 a pronášel 192 kol denně, když plnil slib pronést miliardu jmen. Většinu této jagjy vykonal v chýši, kterou postavil na pozemku, kde 27. března 1918 přijal sannjás. Bhakti Vikáša Svámí píše: „V den, kdy Šríla Bhaktisiddhánta Sarasvatí přijal sannjás, také založil Šrí Čaitanja Math v Májápuru, kde odhalil službu Božstvům Šrí Šrí Gandharvice-Giridhárímu spolu s Božstvem Pána Čaitanji, před kterým konal svůj slib pronést miliardu jmen.“23 Tímto způsobem strom Gaudíjské misie zapustil kořeny v posvátné půdě a brzy začal růst a větvit se, a to zejména v podobě Šrí Gaudíja Mathu založeného v roce 1920 Bhaktisiddhántou Sarasvatím Thákurem na 1 Ultadingi Junction Road v Kalkatě.24

Tento obraz instituce je předložen v prvním vydání Harmonistu (červen 1927). „Gaudíja Math: jeho poselství a činnosti“ začíná rétorickými gesty, která vyjadřují ducha dynamického růstu, a líčí Gaudíja Math obrazem stromu – zakořeněného v Májápuru („půdě zjevení“ Maháprabhua), který se větví do Kalkaty a šíří po celé Indii:

Milostí Pána gaudíjů není dnes poselství Gaudíja Mathu neznámé komukoliv v celé Gauda déši, a nejen v Gauda déši, ale v Naimišáranji, Ajódhji, Prajágu, Káší, Šrí Brindábanu, Mathuře na straně jedné a také v Dakšinátji (jižní Indii) a v celé oblasti Urísy na straně druhé, (tak) bylo dobře hlásáno poselství Gaudíja Mathu, hlavní větve Šrí Čaitanja Mathu, který je kořenem zasazeným do půdy příchodu Šrímana Maháprabhua – Šrí Májápuru Nabadvípa dhámu. Poselství Gaudíja Mathu se dále šířilo přes Gaudamandalu, Kšetramandalu a Bradžamandalu.

Po otevření přemístěného Gaudíja Mathu v říjnu 1930 na Bág-bazaru, který byl postaven jako centrum celosvětového šíření gaura-vání,25 Harmonist toho měsíce začal výkladem hlubokého významu této událostí (Harm. 28.5:129):

Gaudíja Math je ztělesněním nejvyšší služby Šrí Šrí Rádě-Góvindovi projevené milostí áčárji v moderním městském prostředí.

... Je ztělesněním ideálu služby jediné osoby, která nepatří do tohoto či jiného věku, ani do tohoto světa. Sebe-naplňujícím přáním této jediné osoby se projevil ideál její služby Šrí Šrí Rádě-Góvindovi v nejrušnějším městě této země v podobě instituce pro praktikování a šíření nejdokonalejší služby nejvyššímu Pánu.

Tato instituce … vděčí za svoji existenci co se týče založení i růstu Jeho Božské Milosti Paramhansovi Šrílovi Bhaktisiddhántovi Sarasvatímu Gósvámímu Maharádžovi ...

Gaudíja Math se tedy zjevil a vzkvétá milostí áčárji. Zde je jeho původ (Harm. 28,5:130):

Gaudíja Math [v Kalkatě] je hlavní větví Šrí Čaitanja Mathu ve Šrídhámu Májápuru. Rozdíl mezi Gaudíja Mathem a Šrí Čaitanja Mathem se zcela podobá rozdílu mezi jednou lampou zapálenou od druhé. Gaudíja Math je rozšířením Čaitanja Mathu ve viditelné podobě do srdce světa. Šrí Čaitanja Math je věčným původním zdrojem, i když je projeven před zraky lidí tohoto světa, v transcendentálním prostředí věčného sídla Božství. Činnosti Gaudíja Mathu a ostatních sesterských Mathů jsou však v podstatě totožné s činnostmi Šrí Čaitanja Mathu a jsou kategoricky odlišné od běžných činností tohoto světa.

Použití analogie s lampou je výmluvné. Je převzato ze Šrí Brahma-saṁhity 4.46, kde je objasněn vztah mezi Pánem Krišnou a Jeho expanzí. Analogie, tak jak je zde použita, implikuje, že instituce samotná je transcendentní a má stejný rys jako Pán samotný, jehož četné expanze a subexpanze se od Něho neliší. Proto jsou Gaudíja Math a další Mathy duchovně totožné s rodičovským Mathem v Májápuru a rovněž se sebou navzájem.

A nyní (Harm. 28.5:131):

Gaudíja Math je totožný i s jeho zakladatelem áčárjou. Členové, stoupenci a sídlo Jeho Božské Milosti jsou jeho údy. Žádný z nich netvrdí, že je něčím jiným než plně podřízenou částí této jediné osoby. Tato bezpodmínečná, bezpříčinná, spontánní podřízenost vůdčí osobě se jeví nejen jako slučitelná, ale naprosto nezbytná pro plnou svobodu iniciativy podřízených částí.

V tomto článku je Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura označován jako „áčárja“, ale na tomto jednom místě, vysvětlujícím povahu jeho duchovního vztahu se (stejně duchovní) institucí, je výslovně odlišen jako „zakladatel áčárja“. On je tou „vůdčí osobou“, které instituce skládající se ze všech lidských a hmotných zdrojů zasvěcených její službě, „vděčí za svoji existenci co se týče založení i růstu“. Za těchto podmínek se instituce neliší od svého zakladatele-áčárji.

Ve druhé části se „Gaudíja Math“ vrací k teologickému výkladu struktury a funkce instituce (Harm. 28.6:165):

Veškerá činnost Gaudíja Mathu vychází z Jeho Božské Milosti Paramahansy Šríly Bhakti Siddhánty Sarasvatího Gósvámího Mahárádže, duchovního nástupce Šrí Rúpy Gósvámího, který byl původně autorizovaný Šrí Čaitanjadévem, aby vysvětlil proces láskyplné duchovní oddanosti ve prospěch všech duší. Realita celé činnosti Gaudíja Mathu závisí na podnětu áčárji. Šrí Čaitanja Math ve Šrídhámu Májápuru odhaluje zdroj Gaudíja Mathu. Áčárja věčně sídlí s Nejvyšším Pánem Šrí Krišnou Čaitanjou v Jeho transcendentálním sídle ve Šrídhámu Májápuru, Bílém ostrově známém z písem. Odtud áčárja projevuje své zjevení na světské úrovni pro vysvobození duší ze sevření matoucí energie a uděluje jim láskyplnou oddanost nohám Šrí Šrí Rádhy-Góvindy. Odnože Šrí Čaitanja Mathu jsou rozšířením centra pro udělování milosti ve prospěch duší ve všech částech světa. Uznání spojení se Šrídhámem Májápurem je zásadní pro realizaci pravé podstaty Gaudíja Mathu a milosti áčárji.26

Je pozoruhodné, že použití titulu zakladatel-áčárja jako odkazu na Bhaktisiddhántu Sarasvatího Thákura se objevuje podruhé na stránkách Harmonistu. Ve vydání ze 24. prosince 1936 (Harm. 33.4:90-96) článek s názvem „Gaudíja Math“ – tentokrát výslovně připisovaný „prof. Niši Kantovi Sanjálovi M.A.“ – obsahuje tato slova: „Gaudíja Math je nástrojem a protějškem Jeho Božské Milosti Paramahansy Paribradžákáčárji Šrí Šrímad Bhakti Siddhánty Sarasvatího Gósvámího Mahárádže. Žije, pohybuje se a trvá v zakladateli-áčárjovi.“27 Týden po zveřejnění těchto slov Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura opustil tento svět.

Stručně řečeno, vidíme, že se přesný výraz s pomlčkou „zakladatel-áčárja“ objevil v knize Šrí Krišna Čaitanja, aby odlišil čtyři formativní učitele, kteří poté, co zdědili prvotní starobylé učení předané původně samotným Bohem, je byli schopni oživit a redigovat pro trvalé šíření, bez zkreslení nebo zkrácení v degradovaném a degradujícím prostředí Kali-jugy. Spojením jejich učení s vlastním realizovaným poznáním obdařili další generace normativním modelem myšlení, cítění a jednání, jakož i specifickou spásonosnou silou.28

----------------------------------------------------------------------------------------------------
17 Toto je výraz, který obvykle používal Šríla Prabhupáda. V Gaudíja Mathu byl výraz „zakladatel-áčárja“ podobně vyhrazený pro označení této skupiny. Názorný příklad: V Harmonistu z října 1931 (Harm. 29,4:125) nacházíme zmínku o „Šrílovi Višnu Svámím, zakladateli-áčárjovi jedné ze čtyř vaišnavských sampradájí“. (Nachází se v popisu exponátů „Výstavy teistického vzdělávání“ konané toho roku v Kalkatě). Na stejné stránce je Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura označen jako„áčárja gaudíja vaišnavů“. (Je zajímavé, že Šrí Krišna Čaitanja byl publikován až v březnu 1933.)

18 Harm. 28.5:129-135, 28.6:163-168, 28.7:216-220.

19 Velmi úspěšný podnikatel, který se stal žákem Bhaktisiddhánty Sarasvatího Thákura. Pro popis tohoto oddaného ve stavu hospodáře, viz SBV 2:364-371.

20 Styl i obsah jasně poukazují na Nišikánta Sanjála jako na autora. Viz. poznámka 15 výše o jeho blízkém vztahu – zejména v oblasti psaní v angličtině – s Bhaktisiddhántou Sarasvatím Thákurem.

21 Eklezilogie označuje odvětví teologie zabývající se duchovní konstitucí a funkcí církve (ecclesia). Tento termín byl vytvořen v 19. století v Anglii, aby vyjadřoval úvahy týkající se církevní architektury – výstavby a výzdoby fyzické stavby. V současné době je termín ve svém křesťanském kontextu rozšířen, aby se zabýval tématy jako jsou: Jaký je vztah církve k Ježíši nebo Bohu? Nebo k Božímu království? Jak církev zachraňuje? Jaký je vztah církve ke světu nebo k sekulární společnosti? Naše vlastní vaišnavská tradice faktickou eklezilogii má a tak můžeme pohodlně tento termín převzít. Oxfordský anglický slovník uvádí pro „ecclesia“ tuto definici: „Řecké slovo pro řádně svolané shromáždění; aplikované hlavně na veřejné shromáždění aténských občanů. S počátkem křesťanství se stalo obvyklým slovem pro církev.“ Toto slovo se pěkně hodí na naši situaci: jsme také shromáždění, kongregace – sabhá jako ve „Višva-vaišnava-rádža sabhá“. A jak uvidíme, posvátná architektura hraje v ISKCONu významnou roli, tak jako u jeho předchůdce.

22 „Řídící metafora“ je převzata z literární kritiky. Označuje metaforu, která prostupuje celým literárním dílem nebo je organizuje.

23 SBV 1:66. Toto vysvětlení o původu Gaudíjské misie je založeno na materiálu v SBV, „Část první: Biografický přehled“ (SBV I: 1-122).

24 Tyto prostory byly pořízeny v roce 1918 jako centrum kázání v Kalkatě s názvem „Bhaktivinóda Ásana“. V té době tam bydleli čtyři grihasthové se svými rodinami; Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákura měl byt na střeše (SBV 1:68-9). Toto místo bylo v roce 1920 přeměněno v chrám s názvem „Gaudíja Math“. Zde se o dva roky později Šríla Prabhupáda poprvé setkal se svým duchovním mistrem.

25 Šríla Bhaktisiddhánta Sarasvatí nařídil [Džagabandhuovi], aby postavil chrám, odkud by se mohlo Gaurasundarovo poselství šířit do celého světa“ (SBV 2: 366).

26 Asi o pět let později (15. března 1935) nacházíme stejnou eklezilogii zopakovanou v Harmonistu. V článku s názvem „Šrídhám Májápur“ (Harm, 32,14: 313-315) je přísně zamítnut návrh na přemístění „rodičovského Mathu“ ze Šrí Čaitanja Mathu v Májápuru do Šrí Gaudíja Mathu v Kalkatě, ačkoliv o něj bylo „požádáno se všemi znaky upřímného dotazu“, s odůvodněním, že „Šrídhám Májápur je sestoupené Božské sídlo“ a „Gaudíja Math v Kalkatě a pobočky Mathů Misie po celém světě mají své duchovní odůvodnění pro územní existenci jako školicí střediska pro službu Šrídhámu Májápuru.“

27 Zde autor upravil známý výrok z křesťanské Bible: „Vždyť jím [Pánem] žijeme, hýbeme se a trváme...“ (Sk. 17:28).

28 Šríla Prabhupáda: Áčárja dává vhodnou metodu pro překročení oceánu nevědomosti přijetím lodě Pánových lotosových nohou a pokud se tato metoda přísně dodržuje, nakonec následovníci dosáhnou Pánovou milostí cíle. Tato metoda se nazývá áčárja-sampradája. Proto je řečeno: sampradája-vihíná je mantrás te nišphalá matáha [Mantra přijatá mimo autorizovanou posloupnost přísných následovníků je neúčinná.] (Padma Purána). Áčárja-sampradája je přísně autentická. Z tohoto důvodu je třeba přijmout áčárja-sampradáju; jinak bude snaha člověka marná“ (ŠB 2.10.31 výklad).